Αλκοόλ, είναι απαραίτητο;

Στα πλαίσια της Υγιεινής Διατροφής μπορεί να περιλαμβάνεται και η συνετή κατανάλωση αλκοολούχων ποτών. Είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο, ότι μικρές έως μέτριες ποσότητες αλκοόλ έχουν πολλαπλά οφέλη για την υγεία τα οποία κυρίως είναι:

  • Αντι-αθηρωματική δράση,
  • Αντιφλεγμονώδη δράση,
  • Βελτίωση των επιπέδων της χοληστερόλης στο αίμα,
  • Βελτίωση της αντι-πηκτικής δράσης,
  • Βελτίωση της ευαισθησίας στην ινσουλίνη,
  • Μειωμένος κίνδυνος εμφάνισης εγκεφαλικού επεισοδίου,
  • Λιγότερες πιθανότητες εμφάνισης αμνησίας. 

Ωστόσο, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στην ποσότητα αλκοόλ που προσλαμβάνεται. Η αυξημένη κατανάλωση έχει συσχετιστεί με:

  • Βλάβες στο συκώτι,
  • Αυξημένη αρτηριακή πίεση,
  • Αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης αιμοραγικού εγκεφαλικού επεισοδίου,
  • Αύξηση του σωματικού βάρους και παχυσαρκία,
  • Διαταραχές στη συμπεριφοράς,
  • Ταχύτερη απώλεια της γνωστικής λειτουργίας και της μνήμης,
  • Η κατανάλωση αλκοόλ σε παιδιά κάτω των 17 ετών μπορεί να δημιουργήσει ανεπανόρθωτες βλάβες στα νεφρά και το συκώτι και η κατανάλωση του αποτελεί αντέδειξη στις ηλικίες αυτές.
  • Η κατανάλωση αλκοόλ σε ηλικίες μικρότερες των 14 ετών αυξάνει τις πιθανότητες εξάρτησης στο αλκοόλ.  

Η κατανάλωση αλκοόλ δε συνίσταται σε όσους έχουν ιστορικό αλκοολισμού.

Συμβουλευτείτε το γιατρό σας, σε περίπτωση που ακολουθείτε φαρμακευτική αγωγή,είστε έγκυος ή θηλάζετε.

 

 Πόσο Αλκοόλ Χρειάζομαι;

Για να απολαύσετε όλα τα οφέλη του αλκοόλ, χωρίς να θέσετε σε κίνδυνο την υγεία σας, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO), έχει ορίσει ως ασφαλή όρια για την πρόσληψη αλκοόλ τα παρακάτω:

  • Άντρες: έως 21 μονάδες ανά εβδομάδα.
  • Γυναίκες: έως 14 μονάδες ανά εβδομάδα

Οι παραπάνω επιτρεπόμενες ποσότητες, είναι καλό να κατανέμονται σε μικρότερες ποσότητες κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, ώστε να αποφεύγεται η μαζική κατανάλωση αλκοόλ σε 1 ή 2 μόνο μέρες (π.χ. το Σαββατοκύριακο).

Καλό θα είναι να αποφεύγεται η λήψη αλκοόλ, κάποιες ημέρες της εβδομάδας ή, να κατανέμεται ομοιόμορφα η κατανάλωση του, προκειμένου να μην επιβαρύνεται ιδιαίτερα η λειτουργία του ήπατος.

Έτσι οι παραπάνω συστάσεις μπορούν να διαμορφωθούν ως εξής:

  • Άντρες: 2-3 μονάδες ανά ημέρα.
  • Γυναίκες: 1-2 μονάδες ανά ημέρα.

Σε τι αντιστοιχεί 1 μονάδα Αλκοόλ;

  • Μπύρα (alc. 5% Vol.): 200 ml (1 ποτήρι)
  • Κρασί (alc. 12% Vol.): 100 ml (1 μικρό ποτήρι)
  • Βερμούτ (alc. 15% Vol.): 60 ml
  • Βότκα/Τζιν/Ρούμι (alc. 37.5% Vol.): 30 ml
  • Ουίσκι/Κονιάκ (alc. 40% Vol.): 30 ml

Πως μπορώ να ελέγξω την πρόσληψη αλκοόλ;

  • Εναλλάξτε τα αλκοολούχα ποτά με μη αλκοολούχα ροφήματα (π.χ. πιείτε ένα ποτήρι κρασί και μετά ένα ποτήρι νερό ή χυμό ή αναψυκτικό χαμηλό σε θερμίδες - επαναλάβετε αν χρειαστεί),
  • Αραιώστε τα αλκοολούχα ποτά με χυμό λεμονιού, πορτοκαλιού (ή άλλων φρούτων) ή αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη ή ανθρακούχο μεταλλικό νερό,
  • Αποφύγετε την κατανάλωση αλκοόλ σε άδειο στομάχι. Φροντίστε, η πρόσληψη του να συνοδεύετε με τροφή,
  • Αν βρίσκεστε σε πρόγραμμα μείωσης του σωματικού σας βάρους, είναι προτιμότερο να περιορίσετε τη λήψη αλκοόλ σε 1-3 μονάδες/βδομάδα, καθώς συντελεί στην περαιτέρω αύξηση του βάρους. Το αλκοόλ περιέχει αρκετές θερμίδες (7 kcal ανά γραμμάριο), ενώ παράλληλα διεγείρει την όρεξη!
  • Επίσης, το αλκοόλ μειώνει την ικανότητα επιβολής - αντίστασης, αυξάνοντας τις πιθανότητες να παρασπονδήσετε και να οδηγηθείτε σε υπερφαγικό επεισόδιο,
  • Αν χρειαστεί να καταναλώσετε ένα αλκοολούχο ποτό σε κάποια βραδινή σας έξοδο (π.χ. μπαρ/club), και δεν υπάρχει φαγητό διαθέσιμο, φροντίστε να καταναλώσετε 1-2 φρούτα ή, 1 μικρή χούφτα ανάλατους ξηρούς καρπούς. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται όσον αφορά τα αλμυρά σνακ. Αυτά, θα σας διψάσουν οπότε σε αυτή την περίπτωση, φροντίστε να καταναλώνετε περισσότερο νερό αντί, αλκοόλ!

Συμπερασματικά

Η κατανάλωση αλκοόλ με σύνεση, έχει καρδιοποροστατευτική δράση. Φροντίστε, η κατανάλωση του να περιορίζεται στις μονάδες που έχουν οριστεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.

 

Επιμέλεια:

Κουτάντου Ειρήνη BSc (Hons), MSc, RD,

Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Υπεύθυνη Διαδικτυακών Υπηρεσιών του eatforlife.gr

Copyright © 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

 Πρόγραμμα Διατροφής 

(έλεγχος σωματικού βάρους)

   από 25€    

Δεικτης Μαζας Σωματος

Υπολογισμός Δεικτη Μαζας Σωματος

bmi

Translate

Follow Us:

Copyright © 2017 Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.
Eat for Life - Συμβουλευτικό Κέντρο Κλινικής Διαιτολογίας - Διατροφής και Αδυνατίσματος